LÄRARTIPS: 

Slöjdforum efterlyser ibland pedagogiska tips från oss som arbetar med slöjd, oftast blir det så att vi håller våra knep för oss själva, men här kommer några av mina.

 

 
 

SVARVMEDBRINGAREN
Jag har sen mitten av 1990 talet spänt fast svarvämnen med en egenhändigt tillverkad medbringare. Denna är utsvarvad i en bit björk och isatt i en patron.
När eleverna skall svarva, kapar de svarvämnet i geringssågen, borrar med ett äggborr alternativ om de skall svarva en burk, ett 40 mm bottenborr.

FÖRDELAR:
Man slipper att "sticka" i ändarna.
Hålet blir centrerat direkt.
Om det hugger, slirar medbringaren och träbiten står still. (slirkoppling)
Patronen är smal, lätt, slät och därigenom relativt ofarlig.
Medbringaren håller länge, vi har förmodligen svarvat en 500-600 svarvalster.
Ibland hinner två elever svarva på ett 80 min pass.
Vi svarvar äggkoppar, låtsasflaskor, burkar, ljusstakar, gubbar, piedestaler, fyrar osv. med mycket gott resultat.

OBS
På vintern krymper "medbringaren" så att den sitter lite löst i patronen, tre träskruvar gör att det fungerar bra ändå. 
Jag har svarvat piedestaler 75x75 fyrkant längd 500 furu, utan några problem.
Vi svarvar bollträ på vanligt vis med klodubb.
Som du ser under länken teman, svarvar vi i åk 5 och 6.

Ny svarvmedbringare svarvade jag efter 10 års bruk, se bild

Du kan se teknikklippen på YouTube hur man svarvar.

 

Klickbar bild
Klickbar bild
     
 

SAMMANSÄTTNING AV LÅDOR OCH SKÅP
För att få hörnen perfekta använder jag mig av en skyddsbräda och två tvingman.

FÖRDELAR:
Sidorna pressas så att de stämmer på millimetern.
Samma metod på alla fyra hörnen.

OBS
Limma innan Du spänner fast.

 

Klickbar bild
     
  BÖJCIRKLAR
I början av 1990 talet påbörjade jag ett arbetsområde som jag kallar metallböjning, se under länken "teman". Utgångsmaterialet är plattstång inköpt på Slöjddetaljer 330152. För att underlätta böjningen har jag låtit tillverka tre olika storlekar på "böjcirklar". Med dessa klarar elever från åk 3 att kröka till plattstången. Sammansättningen sker med hjälp av mjuklod.

Du kan se teknikklippen på YouTube.

Klickbar bild
     
 

BILDER I DATABAS
1999 började jag att fotografera och lägga in bilderna i en databas. De läggs in efter föremål, metod och årskurs. Januari 2003 har jag ca 5-600 bilder som eleverna kan söka på.

FÖRDEL:
Jag kan visa eleverna ex flygplan som är plåtade och då visas flygplan i alla svårighetsgrader passande olika årskurser.
Jag kan visa eleverna metallböjning och då visas alla slöjdföremål som passar in i den kategorin.
Sist men inte minst kan jag ställa in sökningen på ex åk 5 och då visas alla alster som jag anser passa in på den årskursen.
När jag kör en inspirationslektion visar jag även ett bildspel på de slöjdsaker som de äldre kompisarna på skolan har gjort.

Du kan se teknikklippen på YouTube. Kolla lärarinformation.

 

Inspiration
Klickbar bild
     
 

MDF BOARD
Har jag använt i flera år, företrädesvis 12 och 16 mm tjock.

FÖRDEL:
Du kan såga, "raspa", fila, skära, hyvla, fräsa, betsa, måla, olja och till och med svarva i skivmaterialet
.

NACKDEL:
Du måste förborra innan det skall skruvas i skivorna.
Det delar sig om Du "raspar över kanten".

 

     
  HEMSIDAN
Släpptes ut 1999 och har sedan dess bara utökats med fler och fler sidor allt efter intresse. 

FÖRDELAR:
Kontakt med andra intresserade slöjdlärare i övriga landet.
Sidan används som föräldrainformation.
Inspirerande för eleverna att få ut sina slöjdalster på internet.
Ibland visar jag temat för eleverna härifrån, men det sker oftast från databasen,
Trevlig hobby vintertid.

 

     
  KROKVRIDAREN
Ett gammalt hammarskaft med ett sågat spår i använder vi till att skruva i krokar och skruvöglor med.

FÖRDELAR:
Lätt att använda för eleverna
Man slipper märken som lätt uppstår om skiftnyckel eller tång används.

 

Klickbar bild
     
  BYTE AV LÖVSÅGSKLINGOR
Nu har jag tröttnat på den gamla vingmuttervridaren och  ändamålet och bytt ut vingmuttrarna jag  mot vanliga muttrar.
 

Du kan se teknikklipp på YouTube hur man lövsågar.

Klickbar bild
     
  VINGMUTTERVRIDARE
Ett gammalt hammarskaft med ett sågat spår och ett borrat hål i använder vi till att skruva lövsågsskruvarna med.

FÖRDELAR:
Lätt att använda för eleverna
Man slipper få "vingarna" knäckta.

 

Klickbar bild
 

 

 

 

     
  GYMNASIESKOLAN
I Landskrona har vi en gymnasieskola med både plåt och mekanisk verkstad. Jag har vid ett flertal tillfällen använt mig av deras kunskaper för att hålla slöjdsalen i stånd. De har slipat bänkstäd, tillverkat skydd, gjort service på maskinparken osv. osv.
 
     
  MÅLA SVARVADE TING 
Att måla linjer runt sitt svarvade föremål är inte  lätt, men med ett gammalt drillborrskaft fixar vi saken. 

Du kan se teknikklipp på YouTube om hur den används.

     
  SKÅLFORMNINGSSTATIONEN
För ca tio år sedan upptäckte jag ett pipande ljud. Först förstod jag inte vad det var utan jag trodde att det kom utifrån. Att leva med tinnitus jämt och ständigt är tufft. Pipandet upphör aldrig och som det ser ut idag kan man inte göra något åt problemet. Med tinnitusen följer det med en ljudöverkänslighet, så idag kan jag knappast ens spika utan att ha hörselskydd på.
Då jag gick min verkstadsutbildning var det ytterst viktigt att vi tänkte på säkerheten och som slöjdlärare har jag alltid använt hörselskydd vid all maskinbearbetning. Vid skålslagning har jag dock missat att ha hörselskydd på, så troligtvis är det detta som är orsak till mina besvär idag. 
Nu har jag äntligen ordnat en skålformningsstation som jag placerat i korridoren, då kan jag få ut bullret från salen där ma tillbringar den mesta tiden.
Att ha hörselskydd på samtidigt som man undervisar är ytterst svårt. Ämnet bygger på att vi som lärare har en god kommunikation med våra elever.

Du kan se teknikklippen på YouTube om skålslagning.

 

Klickbar bild
     
 

SÅGA ALUMINIUMPLÅT I MASKIN
En sandwich av hård träfiberskiva alternativ plywood, aluminiumplåt och hård träfiberskiva kan bilda en enhet för att underlätta sågande i maskin. Skruva ihop paketet med 2.5 x 10 och limma fast en bild på ovansidan, Borra ett hål, trä i sågen sen är det bara till att såga.

 
Klickbar bild
         
    SKYDD ÖVER SVARVKÅPAN
Ett band av mässingplåt skruvades fast på både fram och baksida på svarven, nya maskiner kommer förhoppningsvis under budgetår 2009.
Klickbar bild
 
         
    SKAPELSEN SKYDDAR PLÅTEN
En konstruktion i fyrkantsstål gör att eleverna inte kan klippa hela skäret ut. Detta gör att plåten skonas från alla "tvärklipp"

Du kan se teknikklippen på YouTube hur man klipper i plåt.

Klickbar bild
 
         
    LAMPPAPPER
Eleverna gillar att söka bilder på internet och att använda dem som en skärm framtill på lampan. Efter två tidigare försök tycker jag att denna lösning känns elevanpassad.

Du kan se teknikklippen på YouTube om lampkoppling och lampor.

Klickbar bild
 
         
    GASOLUGNEN
Att ta av brännaren är betydligt enklare  än att skruva av slangen vid tuben.

Du kan se teknikklipp på YouTube om smide.

Klickbar bild
 
         
    VINELHAKE
Jag hittade inte en stor vinkelhake i katalogerna så det fick bli en egen. En liten klack på den tjocke delen av vinkeln gör den mer elevanpassad.
Klickbar bild
 
         
    NITA TRÄ
Har du provat att sätta fast ett gångjärn på en 4 mm plywood. Test att använda aluminiumnit, det går alldeles utmärkt.
Klickbar bild
 
         
    TORX
Sen vi började med torxskruvar 2007 har eleverna inte klagat på att det inte går att få i skruvarna. Jag köper dem på Biltema och där där de mycket billigare än Slöjddetaljers spaxskruvar. Tyvärr har Biltema de inte kortare än 3 x 15 mm.
 
 
         
    MARKERA UPP
Det är både lätt att hålla ordning och det blir bra konsumentupplysning att märka upp verktyg och material. Numera kan jag säga till eleven titta på hylla 8.
Klickbar bild
 
         
    ARBETSSKADA
Vi som arbetar kommunalt har en trygghetsförsäkring som du kan använda dig av om skada har uppkommit. Jag upptäckte 1998 att jag fått tinnitus. Ytterst besvärande pipljud dygnet runt, men att man samtidigt blivit ljudöverkänslig är mer besvärande.

2007 anmälde jag skadan till www.afa.se och ca ett halvår senare erhöll jag 39000:- i ersättning för lyte och men. Försämras hörseln ytterligare kan jag återkomma till AFA.
Pengarna kan inte återställa skadan men det ger lite plåster på såren.

Trygghetsförsäkringen betalar vi alla till, det är i stället för lön.

 
 
 
         
    TIDNINGSARTIKEL I  SLÖJDFORUM
Arbetet med hemsidan har uppmärksammats av Slöjdforum.

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=3&gTitle=&gYear=2009&gUserID=0&gPaperID=27160&gAvailWidth=1014&gAvailHeight=733&gInitPage=1&gHotspot=0

Kolla in sidorna 12 -14 samt debattinlägg sidan 31

 
 
         
    NYA MASKINER
2007 begärde jag att få totalrenoverat slöjdsalen. Nya maskiner, nytt golv, se över belysning, avlopp, el etc.
Tyvärr kom den ekonomiska krisen emellan men belysningen är bytt och jag fick 100 000:- till nya maskiner.
Ejca blev valet efter att jag varit ute och "testat" några andra fabrikat. Rätt eller fel vet jag inte med det kändes rätt.
Jag fick bytt ut bandsåg och svarv samt skaffat en skivputs. De känns väldigt bra hittills. På skivputsen har jag fått monterat en frekvensomformare så att det går och reglera varvtalet på skivan. 

Klickbar bild
 
         
    TRÄ I UPPFÖRSTORING
På ett tv program för en tid sedan visade de virke i mycket kraftig uppförstoring. Jag tycker att det liknar fjädrarna på en bil, det är kanske därför att träden kan vaja i vinden??

 


 
 
         
    BYTE AV SLIPRONDELL
Av en kollega lärde jag mig byta sliprondellen på skivputsen. Klipp till en halv plastskiva och stick in den innanför slippappret och det går enkelt att byta rondellen.

 


Klickbar bild
 
         
    Youtube har flera mycket bra sidor och massor med skräp 
Ungdomarna lägger ut mycket på Youtub och vi måste bli duktigare på att möta den bild som anges när man söker på "Träslöjd"
Många filmer är rena skräpet och ger en dålig publicitet för vår verksamhet.

 

 


 
 
         
    Jag har skapat en kurs i hur du kan skapa och lägga ut bildspel på Youtube.
Lägg ut eget material så vi får en positivare bild av slöjden ute i världen!

Att skapa ett bildspel är lätt och du fixar det på 20 - 30 minuter när du fått kläm på programmen.


Pim 5 uppgift
 
     

 

   
    Teknikfilmklipp på YouTube.
Att tillverka ett pedagogiskt hjälpmedel för oss slöjdlärare är otroligt svårt. Vi har så olika förutsättningar i salarna. Maskinparken är olika och vi slöjdlärare betonar olika tekniker. Dessutom diskuterar vi mer vad vi kan göra än hur, när vi träffas.
 
    Flippade slöjdsalar på YouTube
2014 har flera slöjdlärare "flippat sina klassrum"

 

 

Besöksräknare